CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, October 13, 2011

A.S.W.J

bismillahirrahmanirrahim ..

ASWJ .? ape kne mengena ..? ape yang aku nak cakap ni .? guys tao tak ape ASWJ ni .? ok .. let me tell .. ASWJ brings for Ahli Sunnah Wal Jamaah .. tao tak macam mane boleh dapat nama ni .? ape kisah di sebalik ni .?

masalah punca perpisahan Abi Hasan Al-Ash'ari-Imam Al-Asya'irah-tentang Abi Hashim Al-Jubba'i mu'tazili.
Ab Hassan menyoal Jubba'i daam kelasnya dan berkata : ape pendapat jubbai tentang 3 ikhwah yang mati yang mane seorang mati ketika tua dan taat, seorang lagi mati tua dalam maksiat dan seorang lagi mati ketika kecil ..menjawab Jubbai:
1) pahala dengan syurga kepadanya
2) azab dan balasan neraka kepadanya
3) tidak mendapat pahala dan tidak diazab

berkata lagi Al-Asha'ri : kalau yang ketiga itu bertanya , YA RAB , kenapa aku mati ketika kecil dan kenapa tidak biarkan aku hidup supaya aku boleh hidup dan taat kepadamu serta masuk syurga ..., ape yang RAB akn jawab .? berkata Jubbai : Tuhan akan berkata sesungguhnya aku tahu , jika kamu hidup , kamu akan melakukan maksiat dan masuk neraka,lebih baik aku matikan kau ketika kecil dan berkata lagi Al'-Asha'ri : jika yang kedua pula bertanya , mengapa tak matikan aku ketika kecil dan tidak masuk neraka? ape yang Tuhan akan kate?
menjadi bengong Jubbai, maka Al-Asya'ri tinggalkan mazhabnya dan sibuk untuk membatalkan ape yang dipegang oleh MU'TAZILAH, dan dia membuat keputusan untuk mengikut sunnah bersama jemaah dan sebab itulah dinamakan AHLI SUNNAH WAL JAMAAH .. :)

No comments:

Post a Comment